2 min read

      Huilipalvelu pienyrittäjän hyvinvoinnin tukena - käytännön työkokemusta Liven opiskelijoille

      Featured Image

      Matkapuhelin soi.

      – Huilipalvelu, Veetu puhelimessa. Kuinka voin auttaa?

      Näin ystävällisesti on vastattu Huilipalvelun päivystysnumerosta jo kolmatta päivää. Ammattiopisto Liven merkonomiopiskelijoiden maksuton Huilipalvelu tarjoaa hengähdystauon näytteilleasettajille Messukeskuksessa järjestettävässä syksyn Habitare 2022-tapahtumassa. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti messujen pienyrittäjille.

      Veetu kirjoittaa tauotusta tarvitsevan näytteilleasettajan yhteystiedot ja osastonumeron huolellisesti tilauslomakkeelle. Samalla hän kertoo, että taukoapua on mahdollista saada 15–45 minuutiksi vaikka lounas- ja kahvitaukoja varten. Kellonaika kirjataan myös muistiin ja näin syntyy yhteinen sopimus huilipalvelusta.

      Liiketoiminnan opiskelijat harjoittelevat aidoissa oppimisympäristöissä
      Erilaisista puumateriaaleista valmistetut persoonalliset pöydät vetävät monia messukävijöitä ihastelemaan uniikkeja huonekaluja. Omawa desingin Janna Turunen ehti kuitenkin jutella hetken ja kertoo saaneensa tietoa Huilipalvelusta Messukeskuksen verkkosivuilta ja päätti tarttua näin mainioon tilaisuuteen. Perjantaihin mennessä Janna oli hyödyntänyt palvelua jokaisena messupäivänä.

      – Annoimme lyhyen ohjeistuksen opiskelijoille, että voivat jakaa esitteitä ja käyntikortteja tuotteistamme kiinnostuneille messuvierailijoille ja myös tiedon, milloin olemme taas itse paikalla. Tästä jäi todella positiiviset kokemukset molemmin puolin, messuosastoa ei tarvitse jättää ilman henkilökuntaa taukojenkaan aikana ja opiskelijat saavat hyvää harjoitusta tulevaa työelämää varten, summaa Aleksi Hämäläinen hymyillen.

      – Erityisen ihanaa oli saada opiskelijoilta kiitoskortti sydämin vielä palvelun jälkeen, se lämmitti todella paljon mieltä, Turunen lisää vielä lopuksi.

      Maria Ruoti iloitsee siitä, että oli saanut kaivatun lyhyen wc- ja kahvitauon.
      – Siis ihan huippu palvelu, tauottamaan saapunut opiskelija oli aivan ihana, sosiaalinen, valoisa ja myönteinen, uskon että hän työllistyy varmasti opintojensa jälkeen. Aidot vuorovaikutustilanteet tuovat varmuutta ja valmistavat siten työelämään. Kaikki sujui paremmin kuin hyvin, olen kiitollinen tästä huilimahdollisuudesta. Lepohetki on todella tärkeää vilkkaiden messupäivien aikana, siten jaksaa taas antaa parastaan asiakkaille.

      Ruoti Art and Designin Maria sanoo, että vaikka opiskelijat eivät myy teoksia tauotuksen aikana, on tärkeää antaa positiivinen mielikuva yrityksestä myös pienyrittäjän taukojen aikana.
      – Antaa hyvän vaikutelman, kun messuosastolla on aina joku henkilö paikalla, kiteyttää Ruoti.

      Opiskelijat oppivat asiakaspalveluhenkisyyttä ja hyviä vuorovaikutustaitoja
      Upeat järviruokosta käsintehdyt himmelit kiinnittävät monen messuvierailijan huomion. Urmas Veersalu on Himmeli.netistä, hänet oli houkuteltu Messukeskuksen näytteilleasettajaklubissa tilaamaan osastolleen opiskelijoiden tarjoama huilipalvelu.

      – Ajattelin heti, että tilaan tämän palvelun, se on vieläpä täysin ilmainen! Kaikki sujui tosi hyvin, opiskelijat saivat tästä hyvää työkokemusta ja oli kiva päästä tauolle, kun kaveri ei ole ollut täällä messuilla joka päivä mukana, juttelee Veersalu. Tulen Virosta ja siellä olisi myös hienoa saada opiskelijoista apua messuosallistumisissa tai vaikka tuotteiden pakkaamisessa tai postituksessa. Meiltä on tilattu himmelipaketteja jopa Yhdysvaltoihin saakka.

      Kuvataiteilija ja suunnittelija Äni Jaatinen oli saanut vinkin Huilipalvelusta naapurimessuosastolta ja tilannut opiskelijat avuksi lounastauon ajaksi.

      – Annoin lyhyen esittelyn yrityksestäni, messuilla tarjolla olevista maalauksista ja myytävistä palveluista ennen taukoa. Olin luottavaisin ja helpottunein mielin ettei messuosastoa tarvinnut jättää valvomatta tauonkaan aikana. Opiskelijat raportoivat taukoni jälkeen, miten oli sujunut ja montako kiinnostunutta messukävijää oli sillä aikaa osastolla käynyt, Jaatinen kertoo tyytyväisenä.

      "Selkosuomella, kiitos" - Bobaker Agseibatille oli tärkeää oppia suomen kieltä päästäkseen kiinni työelämään

      Selkosuomella, kiitos, Bobaker Agseibat pyytää hymyillen, kun olemme aloittamassa pienimuotoista juttutuokioita Teamsin...

      Työ-SIB -valmennus vei asiantuntijaksi finanssimaailmaan

      Työttömäksi jääminen pitkän työuran jälkeen voi olla raju kolaus. Uusi tilanne sekoittaa isolla kauhalla koko...

      TUVA-koulutuksen tavoitteena on kehittää ja selkeyttää nuoren opiskeluvalmiuksia

      Luka Kainulaisella on nyt takanaan kolme kuukautta TUVA-koulutusta Ammattiopisto Livessä. TUVA-koulutuksen tavoitteena...