Liven ja Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut ovat kehittäneet innovaatiokumppanuudessa TyöPaikka-palvelun, joka tähtää työnhakijoiden nopeaan työllistymiseen ja kestävän työsuhteen rakentamiseen. Innovaatiokumppanuus on tapa kehittää ja uudistaa työllisyyspalveluita julkisen sektorin ja palveluntuottajan yhteistyössä. TyöPaikka-palvelu pohjautuu innovatiiviseen hankintamenettelyyn ja innovaatiokumppanuuden kehitysvaiheeseen, joka jatkuu tuotantovaiheella.
TyöPaikka-palvelussa Live työskentelee sekä työnhakijan että työnantajan kanssa ja auttaa näitä löytämään toisensa. Palvelu on suunnattu työttömille työnhakija-asiakkaille, jotka tarvitsevat intensiivistä valmennusta ja ohjausta työllistymiseen ja työssä pysymiseen. Laadukkaan valmennuksen lisäksi tärkeää on työnantajalähtöinen yritysyhteistyö ja jatkuva innovointi.
Tampereen työllisyys- ja kasvupalvelujen palvelukoordinaattori Susanna Hakalan mukaan innovaatiokumppanuus on ollut yhteinen oppimisen matka, jonka varrella on tullut vastaan monenlaisia tilanteita ja haasteita. Kaikista haasteista on kuitenkin selvitty ja ratkaisuja löydetty.
– Yhdessä olemme onnistuneet rakentamaan vuorovaikutteisen kumppanuuden. Live tekee hyvää työtä asiakkaiden tilanteiden edistämiseksi ja uusien ratkaisujen löytämiseksi, Hakala kertoo.
Asiakaslähtöisyys ja osallistaminen ovat TyöPaikka-palvelun valmennuksen ja työssä pysymisen tuen ytimessä. Jokaisen työnhakijan tarpeet ja toiveet kartoitetaan ja palvelua muokataan yksilöllisesti niiden mukaan. Asiakkaat voivat osallistua myös työnhakupajoihin, joissa he hakevat töitä pienryhmissä valmentajien avulla ja saavat vertaistukea.
Sekä Hakala että Tampereen työllisyys- ja kasvupalvelujen kohtaantotiimin esihenkilö Ilona Huuhtanen kommentoivat, kuinka tärkeää työtä Liven valmentajat ovat tehneet asiakkaiden hyväksi. Liveläisillä on heidän mukaansa aitoa halu saavuttaa yhteiset tavoitteet ja sitoutua niihin.
– Livellä on hyvä ymmärrys haastavassa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisestä ja taito auttaa heitä. Yhdessä rakentamamme palvelu vastaa hyvin asiakkaiden tarpeisiin. Kun ohjaa asiakkaan Livelle, asiakas saa varmasti laadukasta palvelua, Huuhtanen arvioi.
Liven valmentajien tiivis yhteistyö Tampereen kaupungin OMA-valmentajien kanssa on vähentänyt päällekkäistä työtä, tehostanut asiakasohjausta ja nopeuttanut asiakkaiden työllistymistä.
– Yksi merkittävä innovaatio on ollut se, että Liven valmentajat ja Tampereen OMA-valmentajat työskentelevät saman käytävän varrella. Samoissa tiloissa työskentely lisää valmennuksen ja sitä kautta koko palvelun vaikuttavuutta, kertoo Huuhtanen.
Työnhakijan tavoin myös työnantaja voi saada palvelusta tukea ja apua sekä ennen työllistymistä että työllistymisen jälkeen. Innovatiivisia työllistymisratkaisuja etsitään yhdessä yritysten kanssa. Työllistämisen kynnystä madalletaan esimerkiksi osaamistarpeen tunnistamisella ja osaavan työvoiman tarjoamisella, työn muotoilulla ja kannustamalla työyhteisöä monimuotoisuuteen.
Kuluvana vuonna Live ja Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut innovoivat uusia ratkaisuja työnantajayhteistyöhön. Erityisen tärkeää on yhdessä miettiä, miten täsmätyökykyisten työnhakijoiden osaamisella voisi vastata yritysten tarpeisiin. Tänä keväänä kokeillaan muun muassa pirkanmaalaisille työnantajille suunnattua markkinointikampanjaa, johon työntekijöitä etsivien yritysten on helppo tarttua.
– Live on osoittanut olevansa yhteistyökykyinen ja luotettava kumppani: liveläiset haluavat katsoa asioita uusista näkökulmista, tarttua toimeen ja löytää yhdessä ratkaisuja, Hakala arvioi.
Innovaatiokumppanuuden kehittäminen on osoittanut, että laadukas valmennus, vaikuttavuusperusteisuus ja ekosysteeminen yhteistyö kaupungin, yritysten ja palveluntuottajien kanssa tuottaa tuloksia: lähes 50 % palvelun asiakkaista työllistyy. Hakala, Huuhtanen ja Liven työllistymispalvelujen palvelupäällikkö Jenni Heinineva korostavat kumppanuuden merkitystä.
– On ratkaisevan tärkeää, että työllisyyden kehittämisessä on mukana kumppaneita. Kumppaneiden läsnäolo kannattaa työnhakija-asiakkaiden, työnantajien kuin työllisyysalueen henkilöstönkin näkökulmasta. Kannustamme miettimään rohkeasti, miten haasteita voisi ratkoa yhdessä, Hakala ja Huuhtanen sanovat.
– Kumppanuudessa on mahdollista kehittää työllisyyden käytänteitä ja innovaatioita jatkuvasti paremmiksi. Olemme erittäin iloisia, että saamme tehdä tätä työtä Tampereen työllisyys- ja kasvupalvelujen kumppanina ja auttaa niin työnhakijoita kuin työnantajiakin, Heinineva sanoo.
Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen palvelujohtaja Sari Oksanen ja Liven työllisyys- ja kasvupalvelujen johtaja Amanda Tammivirta nostavat yhteisen tekemisen, luottamuksen ja jatkuvan innovoinnin kantaviksi voimiksi paremman työllisyyden rakentamisessa.
– Innovaatiokumppanuus kuuluu oleellisena osana Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen uudistusohjelmaan, jonka tavoitteena on vahvistaa palveluekosysteemin yhteisiä suuntia ja päämääriä. Yhteistyö ja palvelujen kehittäminen vaativat jatkuvaa tekemistä sekä selkeitä vastuita ja rooleja. Tärkeää on myös säännöllisesti tarkentaa ydintavoitteita ja tarvittavia toimia niiden saavuttamiseksi. Lisäksi innovoinnille tulisi löytyä tilaa arkityön ohessa. Näin pystymme yhdessä rakentamaan entistä kysyntälähtöisempiä ja vaikuttavampia palveluja, kertoo Oksanen.
– Innovointi ja uusien mallien kehittäminen tilaajan ja tuottajan yhteistyössä on opettanut meille paljon. Livessä uskomme, että tulevaisuudessa toimimme kaikki uudenlaisissa ekosysteemeissä, joissa luottamus ja yhdessä tekeminen johtavat parhaisiin tuloksiin. Jatkamme innoissamme tätä työtä paremman työllisyyden ja elinvoiman hyväksi, kertoo Tammivirta.
Lue lisää TyöPaikka-palvelusta: ”Kun antaa yhteistyölle mahdollisuuden, voi vastaan tulla helmiä” Fernanda Campos löysi työpaikan uudelta alalta TyöPaikka-palvelun avulla