Ajankohtaista | Live-säätiö

Ammattiopisto Live menestyi erinomaisesti tämän kevään ammattikoulujen mainetutkimuksessa

Kirjoittanut Live-säätiö | 16.6.2023 7:07

Ammattiopisto Liven maine oli huomattavasti parempi kuin mielikuvat ammatillisen koulutuksen järjestäjistä yleisesti, jotka ovat kyselytutkimuksen mukaan pääosin kohtalaisella tasolla, selviää tämän levään T-median ammatillisten oppilaitokssien mainetutkimuksesta. Tulokset osoittivat, että Ammattiopisto Liven maine oli lähes kaikilla osa-alueille hyvällä tasolla.

Tämän kevään T-Median ammatillisten oppilaitoksien Luottamus&Maine-tutkimuksessa mukana oli 28 ammatillista oppilaitosta ja tutkimukseen vastasi kaikkiaan yli kuusituhatta 15–65-vuotiasta suomalaista. Tutkitut oppilaitokset edustivat laaja-alaisesti erityyppisiä organisaatioita sekä koulutusprofiilinsa että omistuspohjansa osalta. Mukana oli monialaisia koulutuskuntayhtymiä, elinkeinoelämän oppilaitoksia, erikoistuneita aikuiskoulutuskeskuksia sekä ammatillisia erityisoppilaitoksia.

- Olemme erittäin tyytyväisiä Ammattiopisto Liven menestyksestä tämän kevään ammattikoulujen mainetutkimuksessa. Tulokset osoittavat, että olemme onnistuneet luomaan vahvan ja positiivisen maineen ammatillisena oppilaitoksena Suomessa, sanoo Liven asiakkuus- ja viestintäjohtaja Leena Hallamaa.

Kevään Luottamus&Maine-tutkimuksessa mitattiin myös sote-yritysten mainetta, jossa Live oli mukana ensimmäistä kertaa. Tutkimuksen mukaan Liven maine oli kohtalaisella tasolla. Tätä voidaan pitää säätiön kannalta erinomaisena tuloksena, sillä Live jäi vain murto-osan päähän hyvästä tuloksesta. Useat muut tunnetut sote-alan toimijat jäivät maineessa Liven taakse. Sote-alan organisaatioiden mainetta tutkittiin maalis-huhtikuussa 2023, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 6 086 suomalaista.

- Osallistuminen sote-yritysten maineen mittaamiseen antoi meille arvokasta tietoa ja vertailukohtaa muihin toimijoihin. Vaikka maineemme tämän tutkimuksen mukaan oli sote-alalla vielä kohtalaisella tasolla, pidämme sitä erinomaisena tuloksena. Jääminen vain murto-osan päähän hyvästä tuloksesta osoittaa, että olemme oikealla tiellä ja jatkamme työtä maineemme ja tunnetuutemme parantamiseksi, Hallamaa jatkaa.

T-Media on tutkinut sosiaali- ja terveysalaa omana tutkimuskokonaisuutenaan vuodesta 2016. Seitsemän vuoden seurantajakso paljastaa, että sote-ala kärsii heikkenevästä maineesta. Yksittäisten organisaatioiden maine on kuitenkin kohtalaisella tasolla.

- Työtaistelut, yksittäisten organisaatioiden haasteet ja alan rakenteellinen uudistus vaalien ohella on johtanut kiivaaseen, julkiseen keskusteluun alaan liittyen. Tämä puolestaan on vaikuttanut alaan liittyviin yleisiin mielikuviin heikentävästi. Alaan liittyvät negatiiviset mielikuvat vaikuttavat koko toimialan vetovoimaan esim. koulutusta valittaessa ja sitä kautta organisaatioiden toiminnan edellytyksiin, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti kertoo.