OIVA-vuorovaikutusmalli
Työyhteisön vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen
OIVA-vuorovaikutusmalli®
Haluatteko tukea puhevammaisen ihmisen hyvinvointia ja parantaa hänen elämänlaatuaan sekä vahvistaa samalla yhteisön työntekijöiden ammattitaitoa? Tasavertaisena vuorovaikutuskumppanina toimiessa voimme tukea puhevammaisten ihmisten, heidän läheistensä sekä työntekijöiden myönteisiä kohtaamisia. Vuorovaikutus vaikeasti puhevammaisen ihmisen kanssa on kuitenkin usein haasteellista ammattilaisellekin. Taito toimia tasavertaisena vuorovaikutuskumppanina ei synny välttämättä itsestään, mutta se on opittavissa! Puhevammaisen ihmisen hyvinvointi ja elämänlaatu paranee laadukkaan vuorovaikutuksen ja kohtaamisten avulla.
Tietoa palvelusta
OIVA-prosessi
KOHDERYHMÄ:
Työntekijätiimille, joka haluaa kehittää vuorovaikutustapojaan vastaamaan entistä paremmin puhevammaisten asiakkaiden tarpeita
SISÄLTÖ:
Käytössä OIVA-vuorovaikutusmallin® työvälineet, jotka suuntaavat huomion vuorovaikutukseen, jäsentävät työskentelyä ja helpottavat vuorovaikutusta vahvistavien tavoitteiden asettamista
Työskentely perustuu vuorovaikutustilanteiden videointiin ja videoiden havainnointiin yhdessä
Videoanalyysin tukena ohjauskeskustelu, jossa OIVA-ohjaaja löytää yhdessä työntekijöiden kanssa vuorovaikutusta edistäviä tekijöitä tunnistamalla ja hyödyntämällä osallistujien vahvuuksia
Kesto vajaa vuosi, 10 OIVA-ohjaajan tapaamista
TAVOITE:
Tavoitteena työyhteisö, jossa jokainen arjen tilanne nähdään mahdollisuutena tasavertaiseen vuorovaikutukseen ja kommunikointiin
Kun työntekijät jakavat yhteisen tavoitteen parantaa asukkaiden hyvinvointia, asukkaiden osallisuus lisääntyy sekä siten elämänlaatu yhteisössä paranee
OIVA-klinikka
KOHDERYHMÄ
Osallistujina puhevammainen ihminen ja hänen läheisensä esimerkiksi vanhemmat, kuntouttajat ja työntekijöitä yhteisöstä, jossa hän on asiakkaana
SISÄLTÖ
Työskentelyssä hyvät vuorovaikutustavat tuodaan näkyviksi, yhteiseen tietoisuuteen ja käyttöön
Käytössä OIVA-vuorovaikutusmallin® työvälineet ja videotyöskentely OIVA-prosessityöskentelyä vastaavasti
Työntekijät ja lähi-ihmiset tulevat OIVA-ohjaajan ohjaaman työskentelyn avulla tietoiseksi onnistuneista, puhevammaisen ihmisen aloitteellisuutta ja osallisuutta vahvistavista vuorovaikutustavoista
Kesto 4-5 kuukautta, 6 OIVA-ohjaajan tapaamista
TAVOITE
Tavoitteena läheisten ja ammattilaisten vuorovaikutustaitojen vahvistuminen sekä siten puhevammaisen ihmisen osallisuuden lisääminen ja hyvinvoinnin
OIVA-vuorovaikutusmallin® vaikutukset
- Puhevammainen ihminen aktivoituu ilmaisemaan tarpeitaan ja toiveitaan, kun hänen viestinsä huomataan
- Puhevammaisen ihmisen tyytyväisyys lisääntyy ja haastava käyttäytyminen vähenee
- Palveluiden laatu paranee
- Työntekijöiden ammattitaito kehittyy ja erityisosaaminen vahvistuu
- Työyhteisön vuorovaikutus ja työntekijöiden yhteisöllisyyden tunne lisääntyy
- OIVA-yhteisöt työskentelevät innovatiivisesti ja ovat edelläkävijöitä vuorovaikutusasioissa
- OIVA-prosessi voidaan sitoa yksikön omiin kehittämistavoitteisiin ja käyttää niissä työkaluna
- OIVA-prosessi vastaa kokonaisen tiimin täydennyskoulutustarpeeseen
Jasmin Al Kurdi
Koulutussuunnittelija
Voit pyytää koulutussuunnittelijalta lisää tietoa koulutuksista, suunnitella teille sopivaa kokonaisuutta ja pyytää tarjousta koulutuksille.
040 198 9292
jasmin.alkurdi@inlive.fi
Liven palvelupiste
Haluatko tietoa Liven tarjoamista koulutuksista, valmennuksista ja muista palveluista? Liven Palvelupisteeltä saat ohjausta ja neuvontaa sopivan jatkopolun löytämiseen. Tavoitteesi voi olla vaikkapa opiskelupaikan löytäminen, työkykyiseksi kuntoutuminen, päivärytmin harjoittelu tai suomalaiseen työelämään tutustuminen. Etsitpä sopivaa vaihtoehtoa itsellesi, asiakkaallesi tai läheisellesi – ota rohkeasti yhteyttä!