Kuulluksi ja nähdyksi tuleminen on ihmiselle perustavanlaatuinen tarve. Silti moni kokee, ettei tämä toteudu nykyisessä palvelujärjestelmässä. Kohtaamiset jäävät pinnallisiksi, tuki pirstaloituu ja asiakas jää yksin. Millainen hintalappu tällä on yksilölle, ammattilaiselle ja yhteiskunnalle?
Projektin yksilöllisen ja rinnallakulkevan valmennustoiminnan vaikuttavuutta tarkasteltiin seuraavin tavoin:
Varpu-projektin sosiaalialan ammattilaisista koostuvan kehittämisyhteisön yhteisessä analyysissa nousi esiin kriittinen havainto: ammattilaisina emme aina onnistu tukemaan asiakkaan toimijuutta toivotulla tavalla. Esteitä ovat esimerkiksi:
Arvioinnissa nousi esiin, että pienilläkin asioilla voi olla suuri merkitys. Tässä osallistujien omia sanoja:
"Hyvä kun valmentaja voi olla mukana palavereissa, kun en itse muista sanoa kaikkea ja tapaamisen jälkeen en muista mitä siellä puhuttiin."
"Ekaa kertaa koskaan ikinä minulle on pilkottu niitä kotihommia niin että oikeasti on saanut tehtyäkin jotain ja sekin, että olen saanut siivottua kotona. Pilkkominen on tehty silleen, että se oikeasti toimii eikä silleen niinku ehkä monet muut listat on vähän liian yleisiä siihen."
"Se, et oot lähtenyt mukaan palavereihin on tuntunut turvalliselta, eikä oo tarvinnut yksin jännittää."
"Varpuun osallistumisella on ollut mulle iso merkitys esim. psyykkinen hyvinvointi on vahvistunut."
Kehittämisyhteisö tunnisti arvioinnin pohjalta useita keskeisiä havaintoja:
Kehittämisyhteisön toive on selkeä: yksilöllinen huomioiminen ja rinnalla kulkeva tuki tulisi olla arkipäivää. Pirstaleisessa palveluviidakossa olisi tärkeää, että nuorella olisi rinnallaan joku, jolla on kokonaiskuva hänen tilanteestaan. Ihanteellisessa tilanteessa palvelut muodostaisivat yhtenäisen kokonaisuuden. Eheä palvelupolku vähentäisi yksilön kuormitusta, lisäisi vaikuttavuutta ja toisi kustannussäästöjä. Tämä työskentelytapa näkyy Varpu-valmennuksessa ja sen monistaminen olisi tärkeää.
Miten tuomme tahoillamme kohtaamisen kulttuurin osaksi palvelujärjestelmää ja asiakkaan sen keskiöön?
Ilman aikaa ja kuuntelemista ei tapahdu kuntoutumista – ainakaan nopeasti.
Nostoja vaikuttavuuden arvioinnista_Varpu.pdf
Varpu-projektin tavoitteena on vähentää nuorten syrjäytymistä matalan kynnyksen palveluita ja toimintatapoja kehittämällä. Hanke on käynnistynyt keväällä -24 ja valmennustoiminta on hyvässä vauhdissa. Projekti toimii Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon alueella. Tuloksena syntyy yhtenäinen palvelupolkumalli, jonka osana on etäkuntoutuksen ja digitaalisten ratkaisujen kehittäminen. Digitaalisena alustana toimii monipuoliseen yhteistyöskentelyyn soveltuva Howspace.
Varpu-projekti on Euroopan Unionin osarahoittama.
Varpu-projekti kokoaa myös ammattilaisia yhteen kehittämisyhteisön avulla. Tapaamme parin kuukauden välein joka toinen kerta etäyhteyksin ja joka toinen kerta paikallisesti Kuopiossa ja Joensuussa. Yhteisöön ovat tervetulleita kaikki kuntoutuksen ja työllistymisen teemojen parissa työskentelevät ammattilaiset. Yhteisöön pääset liittymään Howspace-alustan kautta.
Liity kehittämisyhteisöön: https://esr-varpu-kehittamisyhteiso.in.howspace.com/
Alustalle kirjautuneille lähetetään sähköpostitse kutsut tuleviin tapaamisiin sekä aika-ajoin kuulumisia toiminnastamme. Mikäli kiinnostuit, ilmoittaudu mukaan tai ole muutoin yhteydessä hanketiimiimme.