Osallistuja saa koulutuksista erityispedagogista teoriatietoa, konkreettisia pedagogisia toimintamalleja ja menetelmiä tuen tarpeessa olevan opiskelijan kasvun ja oppimisen tukemiseen. Koulutuksen teemoina ovat moniammatillinen opiskelijalähtöinen ohjaus ja toimintakyky, henkilökohtaistaminen, yksilöllisten urapolkujen suunnittelu, monikulttuurinen kokonaisvaltainen oppimisen tuki, työelämässä ja muissa oppimisympäristöissä oppimisen kokonaisuus ja opiskelijan ohjaus sekä huoltajayhteistyö. Inklusiivisen toimintakulttuurin soveltaminen on läpileikkaavana teemana kaikissa koulutusosioissa. Koulutusten kautta vahvistetaan opetus- ja ohjaushenkilöstön valmiuksia kohdata ja tukea opiskelijaa yksilöllisesti opintojen aikana ja siirtymävaiheissa.

Hankkeen tavoite:

Tavoitteena on lisätä opetus- ja ohjaushenkilöstön pedagogista ja erityispedagogista osaamista opiskelijan kasvun ja oppimisen tukemiseksi opintojen aikana ja siirtymävaiheissa teemoista moniammatillinen opiskelijalähtöinen ohjaus ja toimintakyky, henkilökohtaistaminen, yksilöllisten urapolkujen suunnittelu, monikulttuurinen kokonaisvaltainen oppimisen tuki, työelämässä ja muissa oppimisympäristöissä oppimisen kokonaisuus ja opiskelijan ohjaus, huoltajayhteistyö.

 

Hankkeen koulutukset:

Tavoite ja kohderyhmä

Erkkaa arkeen opetukseen ja ohjaukseen -hankkeen osallistavien verkkokoulutusten kautta osallistujat saavat osaamista ja tietoa erityisen tuen teemoista arjen ohjaus- ja opetustyöhön.

Osallistavien verkkokoulutusten tavoitteena on lisätä opetus- ja ohjaushenkilöstön pedagogista ja erityispedagogista osaamista opiskelijan kasvun ja oppimisen tukemiseksi opintojen aikana ja siirtymävaiheissa

Hankkeen kohderyhmään ovat ammatillinen koulutuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön ohjaus- ja opetushenkilöstö.

Toteutus

Koulutukset toteutetaan verkkokoulutuksina.

 

Yksilöllisellä pedagogisella tuella kohti omaa urapolkua

Toteutusaika: syksy 2024 ja syksy 2025

Osallistuja saa koulutuksessa teoriatietoa, konkreettisia työkaluja ja menetelmiä seuraavista teemoista:  

  • Suunnitelmallinen ja pedagoginen tuki arjessa 
  • Oppivelvollisuuden laajenemisen vaikutukset 
  • Oppimisympäristöt osana pedagogista tukea 
  • Tuen tarpeen tunnistamisesta pedagogiseen tukeen 
  • Erityisopetuksen perusteista kohti toimintakykyajattelua 
  • Erityisen ja vaativan erityisen tuen tarpeen tunnistaminen ja yksilölliset urapolut  
  • RUORI- arviointimenetelmä tutuksi  
  • Erityisen tuen suunnitelmien toteutus käytännössä
  • Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan opetus- ja ohjaus 
  • Oppimisen ja koulunkäynnin erityispedagogiset ratkaisut  

Monikulttuurinen inklusiivinen koulu

Toteutusaika: syksy 2024 ja syksy 2025

Osallistuja saa teoriatietoa ja konkreettisia työkaluja ja menetelmiä:

  • Maahanmuuttaneen oppimisvalmiuksien kartoittaminen:Itsearviointi ja kulttuurilliset ilmiöt (oppimisen taidot, mielen hyvinvointi), Dynaamisen arvioinnin periaatteet, Kielitaidon ja lukitaitojen, matematiikan ja arkielämän taitojen arviointi
  • Tuen tarpeen tunnistaminen
  • Kokonaisvaltainen,kielitietoinen oppimisen tuki
  • Tuki eri oppiaineissa
  • Selkeä kieli ja saavutettavuus:Oppimistilanteet ja -ympäristöt, oppimateriaalit
  • Yksilölliset oppimisen polut,tehokas nivelvaiheiden ohjaus
  • Maahanmuuttaneen osallisuus, yhteisöllisyys ja kiinnittyminen
  • Kokemusasiantuntijoiden haastatteluvideot

 

Yhteistyö huoltajien kanssa ja monipuoliset toimintatavat

Toteutusaika: kevät 2025 ja kevät 2026

Osallistuja saa teoriatietoa ja konkreettisia työkaluja ja menetelmiä seuraavista teemoista:

  • Sujuva vuorovaikutus kodin ja koulun yhteistyössä perheiden moninaisuus ja yhdenvertaisuus huomioiden.
  • Koulu ja koti yhdessä -Välineitä oppijalähtöiseen suunnitteluun ja vahvuusperustaiseen tukeen. Osiossa perehdytään työkaluihin, joita opettaja tai huoltaja voivat käyttää oppijan tuen tarpeiden ja vahvuuksien tunnistamisessa.
  • Kodin ja koulun yhteistyö toisella asteella.
  • Siirtymät ja nivelvaiheet tukea tarvitsevan oppilaan ja perheen näkökulmasta.
  • Perheen kohtaaminen kulttuurisensitiivisesti kodin ja koulun yhteistyössä.

Työelämässä tapahtuva oppiminen

Toteutusaika: kevät 2025 ja kevät 2026

Osallistuja saa teoriatietoa ja konkreettisia työkaluja ja menetelmiä seuraavista teemoista:

  • turvallinen oppimisympäristö työelämässä ja muissa oppimisympäristöissä
  • monialainen yhteistyö työpaikkaohjaajan tukena
  • oppimista tukevien työpaikkojen kartoittaminen
  • toimiva oppilaitoksen ja työpaikan välinen yhteistyö opiskelijan tukena

Ilmoittautuminen

Pääset ilmoittautumaan koulutuksiin: Koulutuskalenteri – Ammattiopisto Luovi

 

Koulutuksen kohderyhmä:

Ammatillinen koulutus

Yhteistyössä

Hanke on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta, ja hankkeen koulutukset ovat osallistujalle maksuttomia. Hanketta koordinoi Luovi. Hankkeen osatoteuttajina toimivat Ammattiopisto Live, Ammattiopisto Spesia, Hämeen ammattikorkeakoulu, Vanhempainliitto.

Erkkaa

 

 

 

 

Lisätiedot

Rahoittaja

Opetushallitus

Hankkeen ajankohta

01.05.2024 - 30.06.2026

Hankkeen vastuuhenkilö

Eeva Leikas
puh. 040 6310360
eeva.leikas@inlive.fi

Hankkeen koordinaattori

Ammattiopisto Luovi

Hankekumppanit

Ammattiopisto Live

Hämeen ammattikorkeakoulu

Vanhempainliitto

Haastavien tilanteiden ennaltaehkäisy featured-image

Haastavien tilanteiden ennaltaehkäisy

Hankkeen koulutukset vahvistavat opetus- ja ohjaushenkilöstön konfliktinhallintataitoja ja tarjoavat työkaluja haastavien tilanteiden käsittelyyn ja...

Tutustu hankkeeseen
Erityisesti seksuaalisuudesta featured-image

Erityisesti seksuaalisuudesta

Hanke tarjoaa ammattilaisille monipuolista tietoa lasten ja nuorten seksuaalikasvatuksesta ja seksuaaliterveydestä. Hankkeen koulutusten tavoitteena...

Tutustu hankkeeseen
Asuntolatoiminnan ABC featured-image

Asuntolatoiminnan ABC

Hankkeen koulutukset tarjoavat tietoa ja käytännön työkaluja etenkin tukea tarvitsevien asukkaiden kohtaamiseen ja heidän kanssaan toimimiseen....

Tutustu hankkeeseen