Siirry sivun sisältöön.

1 minuutin luku

Live on valittu palveluntuottajaksi Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen TyöPaikka-palvelun kehittämisvaiheeseen

Live on valittu palveluntuottajaksi Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen TyöPaikka-palvelun kehittämisvaiheeseen. Tampereen kaupunki, Live ja Barona kehittävät yhteistyössä uutta vaikuttavaa toimintamallia, jonka tavoitteena on työnhakijoiden työllistyminen ja työssä pysymisen tukeminen.


Innovaatiokumppanuuden kautta kehitettävän palvelumallin tavoitteena on vastata tulevaisuuden toimintaympäristön haasteisiin ja tavoitella uusia ratkaisuja ja entistä vaikuttavampia lopputuloksia. Työllisyys- ja kasvupalveluissa lähdettiin liikkeelle asiakas- ja palvelutarpeiden tunnistamisesta.
Kehittämisvaihe on kestoltaan vähintään noin kuusi kuukautta. Kehitettävä palvelu on osa työllisyys- ja kasvupalvelujen rekrytointipalvelut ja kohtaanto -kokonaisuuden toimintaa.

 

Työllisyys- ja kasvupalvelujen tavoitteena on, että uudenlainen palvelu on asiakaslähtöinen, vaikuttava, muutoksiin reagoiva, kustannustehokas ja tulevaisuuden työllistymispalvelujen suunnannäyttäjä. Palvelussa kokeillaan uudenlaisia keinoja, kuten esimerkiksi tiiviimpää yhteistyötä työnantajien kanssa. Tavoitteena on saada asiakkaat nopeammin töihin. Palvelu rakentuu puolen vuoden aikana yhteiskehittämällä palveluntuottajien kanssa.

 

– TE-palvelujen uudistukseen liittyvä kannustava rahoitusmalli ohjaa osaltaan uusia työllisyysalueita lähestymään työllistymistä edistävän toiminnan kokonaisuutta entistä laajemmin elinvoimapalvelujen näkökulmasta. Palveluhankintojen sekä markkinoiden toiminnan painopisteitä on ohjattava entistä enemmän osaavan työvoiman saatavuuden ja nopean työllistymisen tavoitteiden suuntaan. Parhaiten tämä onnistuu, kun palvelujen sisältöjä ja vaikuttavuusperusteisia palkkiomalleja uudistetaan innovatiivisin yhteiskehittämisen menetelmin. Tästä on kyse innovaatiokumppanuushankinnassa. Yhteisellä kohtaantoa edistävällä toiminnalla pystymme rakentamaan entistä elinvoimaisempaa aluetta, kertoo Tampereen kaupungin työllisyyspalvelujen johtaja Sari Oksanen.

 

– Lähdemme innostunein mielin innovoimaan uusia työllisyyden ratkaisuja yhdessä Tampereen kaupungin ja Baronan kanssa. Tulevaisuudessa voimme nostaa työllisyysastetta juuri niillä asioilla, joita Tampereella nyt teemme: kumppanuuksilla ja työllisyyden ekosysteemeillä kuntien, palveluntuottajien ja elinkeinoelämän kanssa, kertoo palvelujohtaja Amanda Tammivirta Livestä.

 

Toimintamalli tukee sekä työnhakijaa että työnantajaa 

 

TyöPaikka-palvelun keskiössä on toimintamalli, jossa toimijat yhdessä työskentelevät sekä työnhakija-asiakkaan että työnantajan kanssa. Asiakasta tuetaan myös työllistymisen jälkeen. Asiakkailla saattaa olla taustalla pitkä työttömyys, jolloin työllistyminen ja työn aloitus voi olla jännittävää ja stressaavaa. Tässä tilanteessa usealla asiakkaalla on vahva konkreettisen tuen tarve.  

 

Kehitettävässä palvelussa myös työnantajaa tuetaan ja avustetaan sekä ennen työnhakijan työllistymistä että työllistymisen jälkeen. Työllistämisen kynnystä on mahdollista madaltaa tarjoamalla työnantajalle konkreettisesti tukea ja apua. 

 

Tavoitteena on, että toteuttamistapa tukee palvelun laadukasta ja tuloksellista toteutusta, tiedonvälitystä ja yhteisten tavoitteiden saavuttamista. Toteutustapa tukee myös sitä, että asiakas saa tarvitsemansa palvelut samasta paikasta. Asiakkaan palveluun ohjaamisesta vastaa asiakkaan vastuutyöntekijä Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluista.

 

Työministeri Arto Satonen vieraili Liven työllistävissä palveluissa

1 min luettu

Työministeri Arto Satonen vieraili Liven työllistävissä palveluissa

Työministeri Arto Satonen(kok.) ja valtiosihteeriTimo Jaatinen vierailivat Live-säätiön työllistävissä palveluissa Helsingissä maanantaina 2....

Lue lisää
Case Vantaan kaupunki: Työnhaun valmennuksessa asiakas saa täsmäavun työllistymiseensä

1 min luettu

Case Vantaan kaupunki: Työnhaun valmennuksessa asiakas saa täsmäavun työllistymiseensä

Vantaan kaupunki tarvitsi matalan kynnyksen palvelun, jossa työttömät työnhakijat saavat tukea ja täsmävinkkejä työnhakuun. Viime keväänä Live...

Lue lisää
Case Helsingin kaupunki: Räätälöidyn valmennuspalvelun asiakkaista lähes 50 % työllistyi tai pääsi koulutukseen

1 min luettu

Case Helsingin kaupunki: Räätälöidyn valmennuspalvelun asiakkaista lähes 50 % työllistyi tai pääsi koulutukseen

Helsingin kaupungin työllisyyspalveluilla oli haaste: kaupunki oli hankkinut useiden vuosien ajan yksilöasiakkailleen työllistymistä tukevia...

Lue lisää