Siirry sivun sisältöön.

DigiCareVET on Erasmus+ ohjelman rahoittama kansainvälinen hanke, jonka tavoitteena on vahvistaa ammatillisen koulutuksen digiosaamista sosiaali- ja terveysalalla tarjoamalla opettajille ja opiskelijoille tarvittavat taidot, työkalut ja pedagogiset menetelmät hyvinvointiteknologian integroimiseksi koulutukseen. Kuromalla umpeen digikuilua sote-alan ammatillisessa koulutuksessa hanke pyrkii vastaamaan työelämän muuttuviin vaatimuksiin ja varmistamaan, että tulevat ammattilaiset ovat valmiita toimimaan yhä digitaalisemmissa hoivaympäristöissä.

Tavoitteet

DigiCareVET-hankkeessa tuotetaan Digital Transformation Toolbox -työkalu, joka sisältää interaktiivisia oppimateriaaleja ja pedagogisia malleja digitaalisen sote-koulutuksen tueksi. Opettajat ja opiskelijat saavat vahvempia digitaalisia taitoja, mikä parantaa opetuksen laatua ja työllistymismahdollisuuksia. Hanke vahvistaa ammatillisen koulutuksen ja työelämän välistä yhteyttä ja edistää digitaalisten työkalujen pitkäjänteistä käyttöönottoa. Kestävän vaikuttavuuden varmistamiseksi laaditaan myös jatkuvuusstrategia ja politiikkasuosituksia eurooppalaisen ammatillisen koulutuksen kehittämiseen.

Hankkeen rakenne

Hanke koostuu viidestä työpaketista:

Työpaketti 1  Projektin hallinta
Työpaketti 2 Digitaalisen hoivan rajapinnat: tarpeiden ja mahdollisuuksien kartoitus
Työpaketti 3 Innovointi ja integrointi: digitaalisen työkalupakin rakentaminen tulevaisuuden hoivaa varten
Työpaketti 4 Digikuilun ylittäminen: opettajien, opiskelijoiden ja työnantajien digitaitojen vahvistaminen
Työpaketti 5  Hoivakoulutuksen tulevaisuuskestävyys: innovaatioiden skaalaaminen ja jakaminen

 

Konkreettisia tuloksia ovat:

  • Skaalautuva, kestävä ja muokattavissa oleva digitaalisen muutoksen työkalupakki, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa ammatillisissa oppilaitoksissa eri puolilla Eurooppaa.
  • Digitaalisen sote-koulutuksen parempi integrointi kansallisiin ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmiin.
Hanke on rakennettu tuottamaan konkreettisia ja mitattavissa olevia tuloksia, jotka ovat linjassa EU:n keskeisten politiikkatavoitteiden kanssa. Painopisteinä ovat digiosaaminen, työmarkkinoiden tarpeet ja pedagoginen uudistaminen.

 

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Karoliina Oksanen 

karoliina.oksanen(at)inlive.fi 

 

 

 

Lisätiedot

Rahoittaja

Euroopan unionin osarahoittama, Erasmus+ hanke

Hankkeen ajankohta

01.09.2025 - 31.10.2027

Hankkeen vastuuhenkilö

 

Projektipäällikkö Karoliina Oksanen 

karoliina.oksanen(at)inlive.fi 

Hankkeen koordinaattori

Live-säätiö

Hankekumppanit

 

Kainuun ammattiopisto (Suomi)

Kuressaare Ametikool (Viro)

SOSU H (Tanska)

mbo Rijnland (Alankomaat)

Game On - Level Up featured-image

Game On - Level Up

Game on – Level up! on Erasmus+ ohjelman rahoittama kansainvälinen hanke, jokakeskittyy opetushenkilökunnan pedagogisten pelillistämistaitojen...

Tutustu hankkeeseen
Mr. Amis featured-image

Mr. Amis

MR Amis on kokeiluhanke, jossa jatketaan VRobotiikka360 -hankkeessa aloitettuja VR- ja robotiikkakokeiluja. Hanke hyödyntää myös lisätyn...

Tutustu hankkeeseen
Maahanmuuttajataustaisen oppijan erityinen tuki ja työelämälähtöinen ohjaus – MOTTI featured-image

Maahanmuuttaja­­taustaisen oppijan erityinen tuki ja työelämälähtöinen ohjaus – MOTTI

MOTTI-hankkeen koulutusten tavoitteena on kehittää ammatillisen koulutuksen perusopetuksen, lukion ja vapaan sivistystyön opetus- ja...

Tutustu hankkeeseen